bezpłatna wiedza

Idealne wezwanie do działania – jak stworzyć CTA?

Wezwanie do działania jest jednym z najważniejszych elementów każdej strony internetowej czy kampanii marketingowej. Najczęściej jest to fraza lub konkretny zwrot, który ma za zadanie skłonić użytkownika do wykonania określonej czynności, np. dokonania zakupu w sklepie internetowym, odwiedzenia konkretnego miejsca na stronie czy też zareagowania w odpowiedni sposób na kampanię reklamową. Idealne wezwanie do działania to takie, które np. pomoże zatrzymać użytkowników na stronie internetowej na dłużej i zbliży ich do wykonania określonego działania. 

Określ cel swoich działań

Na samym początku musisz jasno określić cel swoich działań, co zamierzasz osiągnąć dzięki zastosowaniu wezwania do działania. Jaką konkretną czynność powinni wykonać odbiorcy i jaki ma być jej rezultat? Pamiętaj, że wezwanie do działania musi być bezpośrednio związane z celem biznesowym danej witryny czy firmy. Aby to zrozumieć posłużmy się przykładem. Jeden z naszych klientów prowadzi firmę taksówkarską i rekrutuje kierowców do pracy. W tym przypadku prawidłowymi wezwaniami do działania, które wykorzystujemy są zwroty takie jak: zostań naszym kierowcą czy zostań kierowca w firmie X. W wielu przypadkach głównie w firmach usługowych możemy także spotkać takie wezwania do działania jak: skorzystaj z bezpłatnej wyceny, rozpocznij okres próbny czy też rozpocznij współpracę.

Używaj czasowników akcji

Pamiętaj, że wezwanie do działania to nie jest zwykły zwrot czy fraza. Jest to wezwanie odbiorców do podjęcia działania, musimy ich do tego skłonić czy też w jakiś sposób przekonać. Bardzo ważne jest, aby zwracać się bezpośrednio do odbiorców i używać czasowników, które mogą skłonić ich do podjęcia określonego działania. Czasowniki akcji nadają wezwaniu do działania poczucia pilności i informują użytkowników, że powinni zadziałać już teraz. Takie zwroty są również doskonałym sposobem, aby zachęcić użytkowników do tego, aby podjęli kolejny krok np. w ramach określonej strategii marketingowej. Na przykład, jeżeli prowadzić kampanię promującą nowy produkt, możesz użyć takich czasowników jak: spróbuj lub odbierz, aby zachęcić użytkowników do podjęcia działania. Kolejnym przykładem z życia może być jeden z naszych klientów prowadzący wypożyczalnię samochodową. Tutaj przykładem zwrotu wzywającego do działania jest fraza zarezerwuj samochód. Zauważ, że pokazuje ona od razu konkretny cel jaki powinien wykonać użytkownik. Nie jest to fraza ogólna jak zobacz naszą ofertę, zobacz nasze samochody tylko konkretna nastawiona na cel: zarezerwuj samochód.

Pamiętaj o swojej marce

Chociaż ważne jest, aby odwiedzający witrynę czy wyświetlający dany przekaz reklamowy wiedzieli co sami będą mieli z wykonania określonego działania, ważne jest także, abyś nie zapomniał o swojej marce. Musisz przekazać użytkownikom, że jesteś godny zaufania i wiarygodny. W tym celu w wezwaniu do działania można podkreślić nazwę marki i pokazać, że korzyści oferowane przez twój produkt lub usługę są prawdziwe. Można to osiągnąć wzmacniając wezwanie do działania nazwa marki, a także informacją, że produkt gwarantuje dane działanie lub jest najwyższej jakości np. zamów już teraz wysokiej jakości produkty Apple.

Bądź naturalny

Pamiętaj, aby w tym wszystkim być naturalnym i niezbyt nachalnym. Czasami reklamodawcy tak bardzo starają się przekazać swoją wiadomość i nakłonić użytkownika do wykonania określonego działania, że w końcu stają się zbyt natarczywi czego użytkownicy nie lubią. Mimo, że warto być bezpośrednim i zachęcać użytkowników do wykonania określonego działania,  nie możesz sprawić, aby to wezwanie było zbyt natarczywe czy nachalne. Siłowe wzywanie do działania może zniechęcić odwiedzających i sprawić, że będą oni mniej skłonni do wykonania określonego działania. Uzyskamy przez to efekt odwrotny od tego, który chcieliśmy.

Wyróżnij CTA na tle innych elementów

Pamiętaj także, aby Twoje wezwanie do działania wyróżniało się na tle innych elementów. Ważne jest, aby przykłuwało wzrok użytkowników i skłaniało do reakcji na nie. W tym celu warto taki element np. przycisk odróżnić kolorem od innych elementów czy to na stronie internetowej czy w przekazie marketingowym. Pozwoli to użytkownikom odróżnić go od innych widocznych elementów. Kolejnym ważnym czynnikiem, który warto wziąć pod uwagę przy tworzeniu wezwań do działania np. właśnie przycisków na stronie internetowej, jest ich umiejscowienie. Umiejscowienie takiego przycisku może mieć kluczowy wpływ na liczbę osób, które na niego zareagują. Oznacza to, że taki element i jego umiejscowienie musi być dokładnie przemyślane w strukturze strony internetowej. I musi być ściśle powiązane z elementami, które znajdują się nad nim czy pod nim. Naturalnym miejscem na umieszczenie przycisku wzywającego do działania będzie podstrona ofertowa na której użytkownik może zapoznać się z ofertą firmy, a na końcu wykonać określone działanie.  

Podsumowanie

Teraz już wiesz jak powinno wyglądać wezwanie do działania na twojej stronie internetowej czy w kampaniach marketingowych, które prowadzisz. Pamiętaj, że to bardzo ważny element każdego przekazu, a jego brak to bardzo poważny błąd. Jeżeli interesuje Cię jakie jeszcze błędy występują na stronach internetowych koniecznie zobacz nasz ostatni odcinek.