bezpłatna wiedza

Czy warto inwestować w pozycjonowanie? SEO w 2023 roku

Pozycjonowanie to jedna z możliwości promowania swojej strony internetowej w sieci. Pozycjonowanie koncentruje się na wyszukiwarce oraz na docieraniu do tych użytkowników, którzy wpisują zapytanie w formie określonego słowa kluczowego. W dużym uproszczeniu, jest to zbiór działań optymalizacyjnych mających na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Dzięki zastosowaniu odpowiednich technik strona może znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania, co z kolei przekłada się na większą liczbę jej odwiedzin.

Na wynik pozycjonowania i tego, jak wysoko uplasuje się strona, ma wpływ wiele czynników, m.in. jakość i unikalność treści na stronie, optymalizacja kodu strony, struktura linków wewnętrznych i zewnętrznych, a także odpowiednie dobrane słowa kluczowe.

Musisz jednak wiedzieć, że aby zająć wysokie pozycje w wyszukiwarce i móc określić podjęte działania jako sukces, potrzebny jest czas. Działania SEO to działania długoterminowe, więc jeśli szukasz rozwiązań na już, potrzebujesz klientów tu i teraz, powinieneś wybrać inne działania jak np. kampanie reklamowe w Google, na Facebooku czy inne kampanie typu Pay Per Click.

Przez efekty pozycjonowania rozumieć można wzrost pozycji monitorowanych słów kluczowych, wzrost wyświetleń w organicznych wynikach wyszukiwania, co przełoży się na wzrost ruchu w witrynie, aż do wzrostu zapytań od potencjalnych klientów czy zwiększenie sprzedaży produktów lub usług.

Jaki czas jest potrzebny na osiągnięcie wyników?

Ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć na często zadawane pytanie „Jaki czas jest potrzebny na wypozycjonownanie mojej strony internetowej?” Ponieważ jest to kwestia bardzo indywidualna dla każdej branży, biznesu czy w niektórych przypadkach lokalizacji.

Na czas potrzebny by osiągnąć założone efekty wpływa kilka czynników, wyróżnić możemy między innymi:

Aktualną widoczność witryny – zupełnie inaczej będzie wyglądał czas oczekiwania na efekt w przypadku, gdy pozycjonowana witryna jest na początku swojej drogi i nie zajmuje jeszcze żadnego miejsca w wyszukiwarce, a Twoim celem jest znalezienie się w TOP20 czy TOP10 wyników wyszukiwania na określone słowa kluczowe, a inaczej gdy serwis plasuje się na 10 miejscu, a Tobie zależy aby wskoczyć do TOP3, co może zająć znacznie więcej czasu.

Konkurencję – im więcej konkurencyjnych firm walczy ze sobą o najwyższe pozycje w wyszukiwarce, tym trudniej będzie je zająć. Na pierwszej stronie wyszukiwarki Google znajduje się około 10 miejsc, firm w każdej branży przybywa, więc zajęcie tych pozycji może okazać się czasochłonne. W niektórych branżach osiągnięcie pozycji w TOP10 na konkurencyjne słowa kluczowe jest wręcz niemożliwe.

Budżet – jeden z najważniejszych czynników wpływający na czas pojawienia się efektów. Mówiąc wprost – to ile pieniędzy przeznaczysz na SEO bezpośrednio przełoży się na pojawiające się efekty. Niezależnie od tego, czy prowadzisz działania SEO samodzielnie, czy korzystasz z usług agencji – im większy budżet, tym więcej działań każdego miesiąca można wykonać – więcej opublikowanego contentu, więcej pozyskanych linków, więcej artykułów sponsorowanych czy większa ilość czasu poświęcona na prace optymalizacyjne, to wszystko ma bezpośrednie przełożenie na efekty.

Czy SEO jest dobre dla każdego biznesu?

Po pierwsze, jeśli Twoja działalność nie potrzebuje pozyskiwać klientów z wyszukiwarki, albo jest mocno sezonowa to nie musisz inwestować w pozycjonowanie. Mowa tutaj o biznesach, którym nie brakuje klientów i działają tylko w krótkim czasie np. sprzedawcy choinek świątecznych. Sprzedając stacjonarnie pod marketami, klienci i tak się znajdą. Sprzedając online, dużo tańsze może okazać się włączenie kampanii reklamowych Pay Per Click na jeden miesiąc – w grudniu, niż inwestować w SEO przez cały rok i zajmować wysokie pozycje w czasie, w którym nikt nie szuka Twojego produktu.

Po drugie, jeśli Twoja działalność jest trudno skalowalna i nie może sobie pozwolić na przyjmowanie dużej ilości nowych klientów, inwestowanie dużych pieniędzy w SEO może być nieopłacalne. Warto zadbać o widoczność w sieci, ale jeśli nie masz uzasadnienia by pozyskiwać setki lub tysiące nowych klientów, lepiej poszukaj innych możliwości dotarcia do nich.

Po trzecie, pozycjonowanie to nie sposób na ratowanie biznesu. Mowa o sytuacji, gdzie działalność przestaje być rentowna i właścicielowi wydaje się, że SEO może go uratować. Mówiąc wprost – nie uratuje, a tylko zaszkodzi. Tutaj również bardziej skuteczne mogą okazać się kampanie typu PPC, które mogą dostarczyć nowych klientów na już.

Po czwarte, brak budżetu na długoterminowe działania. Pamiętaj, że założenie „spróbujemy na 2-3 miesiące i zobaczymy co będzie” jest błędne. Rozpoczynając pozycjonowanie musisz być nastawiony na działania długofalowe i dobrze, abyś ujął to w swoim firmowym budżecie.

Czy SEO jest najtańsze?

Czy SEO to najtańsza metoda pozyskiwania klientów? Jest to kwestia na tyle indywidualna dla każdego biznesu, że nie jestem w stanie odpowiedzieć jednoznacznie TAK lub NIE. Niemniej jednak, uważam, że pozycjonowanie w wielu przypadkach jest w stanie zapewnić pewną stabilność i w długiej perspektywie należy do jednej z najtańszych metod pozyskiwania klientów.

Zobacz, jeśli prowadzisz tylko i wyłącznie kampanie PPC np. Google ADS, wrzucasz pieniądze do głębokiej studni bez dna, kupując ruch do swojego serwisu tu i teraz. Jeśli w Twoim biznesie przyjdzie gorszy czas i będziesz zmuszony obciąć wydatki i wyłączysz reklamy, Twój serwis po prostu przestanie być widoczny.

Jeśli z tego samego powodu będziesz zmuszony zrezygnować z wydatków na pozycjonowanie, nie sprawi to, że Twój serwis nagle zniknie z wyników wyszukiwania. Zanim Twoja strona zacznie notować spadki, może uda Ci się obudować swój biznes i wrócić do tych czynności, a pozyskiwanie klientów z ruchu organicznego będzie niezaburzone.

Oczywiście, nie warto opierać swojego biznesu tylko na jednej nodze – w większości przypadków powinniśmy łączyć pozycjonowanie z kampaniami PPC czy innymi działaniami reklamowymi, co może okazać się najskuteczniejsze i taż najbezpieczniejsze.

Jeśli potrzebujesz pomocy w pozycjonowaniu swojej strony internetowej lub w innym temacie z zakresu marketingu, zapraszamy do skorzystania z bezpłatnej konsultacji.